Soki owocowe

Czy warto pić soki owocowe?

Niezbędny składnik zdrowego jadłospisu

Nie od dzisiaj wiadomo, że soki owocowe (https://www.bee.pl/9016-soki-owocowe/) zawierają dużo witamin korzystnych dla zdrowia i stanowią dużo lepszy wybór niż kolorowe napoje gazowane wzbogacone nadmierną ilością cukru i konserwantów. Na rynku dostępnych jest jednak wiele różnych rodzajów soków owocowych, z czego każdy z nich charakteryzuje się innymi właściwościami. Jak wybrać najlepszą i najsmaczniejszą wersję dla siebie i dla swojej rodziny? Warto dowiedzieć się, jak odróżnić od siebie poszczególne typy soków z owoców.

Rodzaje soków owocowych

W sklepach wielkopowierzchniowych soki owocowe potrafią zajmować cały długi dział. Jak świadomie podjąć decyzję dotyczącą tego, co wkłada się do koszyka. Warto sprawdzić na etykiecie, jakie rodzaju sok dokładnie się kupuje. Wyróżnia się następujące rodzaje soków owocowych: 

  • soki jednodniowe – są niepasteryzowane, w związku z czym należy je spożyć w ciągu dwudziestu czterech godzin od umieszczenia w butelce bądź w kartonie
  • soki pasteryzowane – dzięki poddaniu obróbce termicznej są zdatne do spożycia przez dużo dłuższy okres czasu, nawet do kilku miesięcy, jednak tracą część cennych składników odżywczych
  • klarowne – takie jak np. sok jabłkowy
  • naturalnie mętne – jak chociażby sok pomarańczowy, zawiera cząstki miąższu

Właściwości soków owocowych

Każdy z soków owocowych cechuje się innymi szczególnymi właściwościami prozdrowotnymi. Wynikają one z tego, z jakich owoców wykonuje się soki owocowe. Przykładowo, sok uzyskany z pomarańczy zawiera wiele cennych przeciwutleniaczy, dzięki czemu poprawia sprawność funkcjonowania naczyń krwionośnych i korzystnie wpływa na układ moczowy. Pozwala to uniknąć bardzo bolesnej dolegliwości, jaką jest kamica nerkowa. Sok z grejpfruta z kolei przyspiesza przemianę materii i reguluje proces trawienia, dlatego polecany jest osobom odchudzającym się i dbającym o linie. Jeżeli chodzi o inne soki owocowe, warto uwzględnić w swojej diecie także sok jabłkowy. Zawiera on acetylocholinę, czyli związek chemiczny odpowiadający za sprawne działanie pamięci i różne obszary mózgu. Powinny go spożywać nie tylko dzieci i młodzież ucząca się, ale także osoby starsze czy po urazach głowy, pozwala on bowiem uniknąć demencji starczej i pomaga w utrzymywaniu koncentracji. Można wymienić oczywiście także inne soki pozytywnie wpływające na proces uczenia się i pracę mózgu oraz pamięć. Takim  sokiem jest chociażby sok z jagód, który poza wymienionymi korzyściami zdrowotnymi charakteryzuje się także przepysznym smakiem.

Gwiazda zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com